Sagofarbrorn Olof

Det finns en saga om en välfärdstid,
en samfälld, solidarisk fornstor dag,
när (S) var vänster och när fack tog strid,
det är nog just en saga, anar jag…
Det sägs det fanns en rörelse en gång,
inte bara mittfåra och makt
och enda jävla vägens politik.
Nån lär till och med en gång ha sagt
att hjärta väger tyngre än taktik,
att politik ska handla om att vilja!
Jag hedrar den som sa så med ett fång
rosor (ja, vad annars?) och en lilja.

AB AB SvD GP

Det här inlägget postades i Blankvers, Inrikes. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sagofarbrorn Olof

  1. joellandberg skriver:

    Hmmm, den här borde blivit bättre. Om inte annat för att jag inte hade behövt knåpa ihop den på jobbet, jag har ju vetat i ett kvartssekel att det var den här dan i dag…

  2. s skriver:

    Jag tycker du gjorde bra ifrån dig.

  3. Inga L skriver:

    Jag har precis upptäckt din blogg och har blivit så förtjust. Tack.
    Idén om att skriva dagsvers likt Dagerman och Alf Henriksson, vilka jag också älskar, och att våga språnget. Att ta upp deras fallna mantlar.
    Du finns bland mina ”Favoriter” nu.

  4. joellandberg skriver:

    Om jag visste hur man gör en rodnande smiley hade jag gjort det nu. Hemskt roligt att höra, tack!

Kommentarsfältet är stängt.