Nån som inte är precis som jag måste ju vara tvingad

En otäck liten farbror i Paris
funderade på föga vidsynt vis:
”Är man inte urfranskt klädd
måste man va kuvad, rädd
och ett offer som bör gripas av polis!”

DN
DN GP SR BT SvD AB

Det här inlägget postades i Limerick, Utrikes. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Nån som inte är precis som jag måste ju vara tvingad

  1. Jerry skriver:

    På vilken planet lever du?

    Urfranska nunnorna har alltid endast täcket håret – INTE ansiktet!
    Varför kan inte muslimska kvinnor göra det?!

    Det franska burkaförbudet bryter inte mot religionsfrihet!
    Titta ordentligt på DN:s artikel foto av Nikolai Jakobsen, ser du inte TEXTSLOGAN (på arabiska!) som kvinnorna har på pannan?

    Vet DU vad texten betyder?
    Jag vågar påstå att du vet inte innebörden av texten.

    Det handlar inte om kvinnors klädval, det handlar om en manifestation från radikala muslimer.
    I Quran nämns inte ett krav på burka/heltäckande slöja.

    Den som påstår att det är påbud för muslimska kvinnor, skall vara medveten att majoriteten av muslimska kvinnor är UTAN burka/heltäckande slöja.

    Är dessa kvinnor utan burka/heltäckande slöja dåliga muslimer?
    NEJ!

    • joellandberg skriver:

      Jag lever till att börja med på en planet där det inte står ett ord om religionsfrihet eller nunnor i min dikt. Det jag kritiserar är att den franska lagstiftaren verkar resonera väldigt billigt i stil med rubriken jag har satt. Och det finns massor av saker som bör kritiseras och diskuteras men nog inte förbjudas.

    • Khaduja skriver:

      Jerry vad står det då? *nyfiken*
      Kunde inte få tillräcklig förstoring på bilden.
      De här 2000 kvinnorna som vill ha niqab, varför ska de inte få ha det? Ingen av dem har skadat någon annan på något vis.
      Jag bär inte slöja med stödjer helt dem som vill ha det.

      • Jerry skriver:

        Jag lever i Europa och jag lever i enlighet med de värden som Europa står för, nämligen individuell frihet och största möjliga pluralism.

        De här 2000 kvinnorna som vill ha niqab, kan ha det, men inte på allmän plats!

        Att provokativt klä sig i burka/heltäckande slöja på grund av religiös övertygelse är lögn!

        Det handlar inte om kvinnors klädval, det handlar om en manifestation från radikala muslimer.
        Är dessa kvinnor utan burka/heltäckande slöja dåliga muslimer?
        NEJ!

      • joellandberg skriver:

        Jag tycker förbud av specifika klädesplagg är ett konstigt sätt att upprätthålla individuell frihet och pluralism.

  2. Khaduja skriver:

    Dagens bästa! 😀

  3. Bengt skriver:

    Burka grundar sig i att kontrollera kvinnan och göra henne osedd inför andra män. Dessutom är de identitetslösa, vem är det bland oss, på bussen, i affären, banken?
    Vårt samhälle bygger på en identitet, inte på att dölja oss inför andra.

Kommentarsfältet är stängt.